ابزارهای گوگل برای سئو کدامند؟ کاربرد + آموزش کار با ابزار های وبمستر

ابزارهای گوگل برای سئو کدامند؟ کاربرد + آموزش کار با ابزار های وبمستر

یکی از روش‌های بازاریابی در وب‌سایت‌های فعال، سئو است. درصورتی‌که شما روی این ابزار سرمایه‌گذاری کنید و در موتور جستجو گوگل رتبه بالایی کسب کنید به‌ آسانی می‌توانید حریفان خود را پشت سر بگذارید و در این زمینه مهارت کافی را به دست بیاورید.

بهتر است بدانید شرکت گوگل تعیین‌کننده اصلی درزمینهٔ الگوریتم‌ ها سئو شناخته می‌شود، به همین دلیل گوگل با قرار دادن ابزارهای مختلف می‌تواند در بهبود سئو و ارتقا یک وبسایت مؤثر باشد.

شرکت گوگل تمام استاندارد هایی که یک وبسایت برای کسب رتبه بالاتر باید کسب کند را تعیین می‌کند. ابزارهای گوگل برای سئو، برای  بهبود وبسایتی که شما طراحی کرده‌اید مفید هستند و به شما کمک می کند تا سریع‌ تر بتوانید سایت خود را بهبود بخشید. در این مقاله قصد داریم در مورد مفیدترین ابزارهای گوگل برای سئو صحبت کنیم و با کاربرد آنها آشنا شویم.

1- گوگل سرچ کنسول (Google Search Console Tools)

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console Tools)
گوگل سرچ کنسول (Google Search Console Tools)

اگر با گوگل کارکرده باشید متوجه خواهید شد برای ارتباط با شرکت گوگل هیچ شماره تلفنی در دسترس ما نیست به همین دلیل گوگل یک‌راه ارتباطی برای وبمسترها با این شرکت ایجاد کرده است و از طریق گوگل کنسول تمام آمارهای حیاطی و مهم، هر نوع پیغامی که گوگل برای شما داشته باشد از طریق گوگل کنسول برای وبمسترها نمایش داده می‌شود.

وبمستر تولز یکی از ابزارهای گوگل برای سئو است و با استفاده از وبسایتی که شما طراحی کرده‌اید با معرفی دامنه وبسایت به گوگل، می‌توانید برای ذخیره مطلب اقدام کنید.

ثبت وبسایت خود در گوگل کنسول
ثبت وبسایت خود در گوگل کنسول

با ثبت وبسایت خود در گوگل کنسول می‌توانید رتبه خود را در هر کلمه کلیدی، میزان کلیک روی وبسایت مشاهده کنید و با استفاده از این ابزار خطاها و مشکلات امنیتی و مشکلات سئو توسط این ابزار به شما نمایش داده خواهد شد.

جالب است بدانید از طریق گوگل کنسول می‌توانید تمام وبسایت های خود را به‌ درستی و یکجا مدیریت کنید. اگر تاکنون از وبمستر تولز استفاده نکرده‌اید، وبسایت خود را در این ابزار ثبت‌ نام کنید و سئو سایت خود را بهبود بخشید.

آموزش اتصال به گوگل سرچ کنسول

آموزش اتصال به گوگل سرچ کنسول
آموزش اتصال به گوگل سرچ کنسول

برای اتصال به سایت وبمستر تولز ابتدا باید سایت خود را به گوگل وبمستر اضافه کنید برای این کار google search console را سرچ کرده به با صفحه ای که داری دو بخش است مواجه می شوید که به دو صورت می توانید وبسایت خود را به ثبت برسانید اگر به DNS سایت خود دسترسی دارید در بخش سمت چپ که Domain هست دامه خود را بدون هیچ پسوند و پیشوندی وارد کنید سپس دکمه ی continue را بزنید با پنجره ای که در عکس بالا مشاهده می کتید رو برو می شوید دکمه copy را زده و TXT record که به شما ارائه شده را در DNS هاست خود وارد کنید بازگردید و دکمه  VERIFY را بزنید حالا سایت شما در گوگل کنسول ثبت شده.

سپس نقشه سایت خود را در این ابزار قرار دهید و در آخر نیز به ساخت فایل robots.txt بپردازید؛ این فایل یک فایل متنی است که در وبسایت قرار داده می شود و به موتور های جستجویی گفته می شود که می توانند به بخش هایی از وبسایت شما دسترسی پیدا کنند.

2- گوگل اد وردز (Google Adwords)

گوگل اد وردز (Google Adwords)
گوگل اد وردز (Google Adwords)

گوگل ادوردز از ابزارهای گوگل برای سئو محسوب می‌شود که در آن تبلیغ‌کنندگان از طریق سایت‌ها و ابزارهای مختلف گوگل تبلیغات خود را به کاربران نشان می دهدند. شناخته‌شده‌ترین نوع گوگل ادز، تبلیغات گوگل است. در این ابزار گوگل، تبلیغ دهنده کلمات کلیدی موردنظر خود را وارد می‌کند و تبلیغاتش برای کسانی که این کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند نمایش داده خواهد شد.

برای ساخت یک تبلیغ در گوگل، مدیر وبسایت باید هزینه‌ای پرداخت کند و بر اساس ضوابط خاصی تبلیغات انتخاب و به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر تبلیغات گوگل ادز به‌درستی طراحی و مدیریت شوند در بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌تواند مفید باشد.

آموزش اتصال به گوگل ادز

آموزش اتصال به گوگل ادز
آموزش اتصال به گوگل ادز

برای اتصال اکانت خود در گوگل ادز باید در این سایت دسترسی به Administrator را فعال کنید و برای اتصال به سرچ کنسول ابتدا در بخش تنظیمات گزینه Link Accounts کلیک کنید و در صفحه باز شده در بخش سرچ کنسول جزئیات یا Details را انتخاب کنید، در صفحه جدید از شما سوال می شود که آیا قصد لینک کردن دارید و شما باید  بر روی آن کلیک کنید.

در صفحه بعدی یک پنل کوچک به شما نمایش داده خواهد شد و از شما می خواهد ادرس سایت خود را وارد کنید، بهتر است یک بار با http و یک بار با www وارد کنید بعد از انجام این مراحل سایت شما با موفقیت ثبت خواهد شد.

3- گوگل کی ورد پلنر (Google Adwords Keyword Planner)

گوگل کی ورد پلنر (Google Adwords Keyword Planner)
گوگل کی ورد پلنر (Google Adwords Keyword Planner)

برای بهبود سئو در وبسایتی که طراحی کرده‌اید، نیاز به تحقیقات دقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با شغل و کسب‌ و کار خود رادارید تا هنگام نوشتن یک مقاله از آنها استفاده کنید، هنگامی که از این ابزار برای توسعه‌ ی سایت خود استفاده کنید، توسط کاربران واقعی دنبال می‌شوید و همچنین این سایت کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌ و کاری که در آن فعالیت دارید، پیشنهاد می‌کند.

این ابزار میزان سرچ کلیدواژه در گوگل، تفکیک حجم سرچ بر اساس موقعیت مکانی و زمانی را به کاربر نمایش می‌دهد و از اصلی‌ترین کاربردهای این ابزار برای سئو کاران محسوب می‌شود.

آموزش استفاده از Keyword Planner

آموزش استفاده از Keyword Planner
آموزش استفاده از Keyword Planner

در سایت خود روی keyword  کلیک کنید و columns را انتخاب کنید سپس گزینه  Modify columns کلیک کنید و در منوی Attributes گزینه frist page را اضافه کنید و سپس تمام مراحل را سیو کنید تا کلمات کلیدی پیشنهادی برای شما ظاهر شود.

4- گوگل آنالیتکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتکس (Google Analytics)
گوگل آنالیتکس (Google Analytics)

برای اینکه اطلاع یابید چند درصد از بازدیدکنندگان تازه‌ وارد هستند و چند درصد کاربرانی هستند که دوباره سایت شمارا بررسی کرده و در اصطلاح کاربران بازگشتی هستند، گوگل آنالیتکس ابزار مناسبی برای بررسی دقیق این موضوع است.

با استفاده از این ابزار می‌توانید حرکت دقیق کاربران را در سایت خود بررسی کنید و به راحتی متوجه شوید که کاربران به دنبال چه چیزی هستند. این ابزار اطلاعات کاملی درمورد ترافیک ورودی سایت، رفتار کاربران در سایت و زیر نظر گرفتن وبلاگ و سایتی که طراحی کرده‌اید به شما کمک می‌کند.

نحوه ایجاد یک حساب کاربری در گوگل آنالیتکس

نحوه ایجاد یک حساب کاربری در گوگل آنالیتکس
نحوه ایجاد یک حساب کاربری در گوگل آنالیتکس

ابتدا سایت گوگل آنالیتکس را در گوگل جستجو کنید سپس از منو بالا در قسمت راست sign in را انتخاب کنید البته در صورتیکه در این سایت حساب ندارید باید یک اکانت برای خود فعال کنید سپس با ایجاد یک حساب کاربری در بالای صفحه کلیک می کنید و انتخاب می کنید که قصد ردیابی چه سایتی یا وب سایتی را دارید و در گام بعدی وب سایت خود را مشخص می کنید تا توسط گوگل آنالیتکس شناخته شوید، در قسمت دسته بندی، نوع کسب و کار خود را مشخص کنید سپس روی کد ردیابی کلیک کنید تا گوگل آنالیتکس به سایت شما دسترسی پیدا کند.

5- تور مجازی گوگل با عکس‌برداری 360 درجه

تور مجازی گوگل با عکس‌برداری 360 درجه
تور مجازی گوگل با عکس‌برداری 360 درجه

با کمک این ابزار که یکی از ویژگی‌ های جدید برای سایت ها به شمار می‌آید، می‌توانید دقیق‌تر در نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید. مشتریانی که سایت شما را مشاهده می‌کنند، علاقه‌ مند هستند که با فضای کاری شما آشنا شوند، توصیه می‌شود برای پاسخ به کنجکاوی آنها یک عکس‌ برداری 360 درجه از کسب‌ و کار خود داشته باشید.

با این کار مخاطبان می‌توانند به‌صورت سه‌بعدی با محیط کسب‌وکار شما آشنا شوند بدون اینکه بخواهند از وسایل و برنامه‌های دیگری برای آشنایی با شغل شما استفاده کنند.

آموزش گرفتن عکس 360  درجه و ارسال به گوگل

آموزش گرفتن عکس 360  درجه و ارسال به گوگل
آموزش گرفتن عکس 360  درجه و ارسال به گوگل

قبل از اینکه تصمیم به گرفتن تصاویر 360 درجه برای آشنایی کاربران با کسب کار خود را بگیرید اجازه دسترسی برای گرفتن عکس به برنامه گوگل را بدهید و برای شروع روی آیکن نارنجی رنگ روی موبایل خود کلیک کنید و گزینه camera را انتخاب کرده سپس برای گرفتن عکس 360 درجه یک نقطه خالی ظاهر می شود و در حالیکه گوشی خود را به صورت عمودی گرفته اید به سمت راست بچرخوانید، دقت داشته باشید هنگامیکه نقطه نارنجی رنگ در گوشی شما با دایره خالی وسط صفحه هم طراز شد می توانید یک عکس  360 برای کسب و کار خود بگیرید و در سایت خود به اشتراک بگذارید.

انواع ابزارهای مفید برای سئو و کاربرد آن‌ ها

انواع ابزارهای مفید برای سئو و کاربرد آن‌ ها
انواع ابزارهای مفید برای سئو و کاربرد آن‌ ها

در ادامه این مطلب قصد داریم با ابزارهای مرتبط با سئو آشنا شویم و راه‌کارهایی برای بهبود عملکرد سایت و قرار گرفتن در رتبه بالا ازنظر گوگل را آموزش دهیم.

1- مجستیک سئو (Majestic Seo)

مجستیک سئو (Majestic Seo)
مجستیک سئو (Majestic Seo)

این ابزار به شما در پیدا کردن لینک‌های ورودی و خروجی سئو کمک زیادی می‌کند. با استفاده از مجستیک سئو می‌توانید، تعداد و نسبت لینک‌های فالو شده توسط کاربران و یا عدم انتخاب آن ها را متوجه شوید، نحوه‌ی ساخت لینک داخلی و خارجی را آنالیز کنید، به آنالیز لینک‌های مفید و به شمارش لینک‌های ورودی به سایت شما می‌پردازد، دارای یک تاریخچه قدرتمند است که با استفاده از آن تمام لینک‌هایی که در سایت قرار داده‌اید در لحظه بررسی می کند.

2- ابزار Ahrefs

ابزار Ahrefs
ابزار Ahrefs

Ahrefs یک نوع ابزار گوگل برای سئو است که به‌راحتی می‌توانید با آن کارکنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا سئو خارجی، مثل لینک‌های خارجی سایت رقبا و را نگاه کنید و اندازه‌ ی لینک‌ هایی که اضافه‌ شده یا از بین رفته است را بررسی کنید.

ازجمله کارهایی که می توان با این ابزار انجام داد مثل: تعداد بک لینک‌های یک سایت یا چند سایت را با این ابزار آنالیز کرد، به جداسازی لینک‌هایی که باکیفیت و ارزشمند است و لینک‌ های قدیمی و ضعیف هستند پرداخت.

3- Yoast Plugin ابزاری کاربردی برای سئو

Yoast Plugin ابزاری کاربردی برای سئو
Yoast Plugin ابزاری کاربردی برای سئو

یک نوع دیگر از ابزارهای گوگل برای سئو Yoast Plugin است. برای افرادی که سایت طراحی می‌کنند و یا دارای سایت کسب‌وکار هستند بسیار محبوب و پرکاربرد است.

این ابزار کاربردی سئو، شبیه به برنامه‌ ی ورد طراحی‌ شده است و به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی درستی را برای محتوای خود انتخاب کنید. با کمک Yoast Plugin می‌توانید یک محتوای استاندارد بسازید و در سایت خود از آن بهره ببرید.

Yoast Plugin به شما درزمینه ی: گذاشتن عکس، کلیدواژه‌ها، تعداد لغات و عناوین و طول کلمات کمک می‌کند و سایت شمارا ازاین‌جهت کنترل می‌کند.

4- ابزار SEMrush

ابزار SEMrush
ابزار SEMrush

یک خزنده‌ ی قوی به‌ عنوان ابزاری برای سئو، امکان یادگیری صحیح سئو نویسی را برای شما فراهم می‌کند. ابزار SEMrush این امکان را به شما می‌ دهد تا کلمات مرتبط با واژه‌ ی کلیدی و همچنین کلمات کلیدی را تجزیه‌ و تحلیل کنید و از میان آن ها بهترین واژه‌ ها را پیدا کنید، در متن محتوا استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید بیشترین میزان کیلیک در یک سایت را به دست بیاورید.

علاوه بر این، این سایت قادر است طول کلمات کلیدی نوشته‌شده را آنالیز کند تا مطابق استاندارد سئو عمل کنید. البته باید بدانید این ابزار سئو رایگان نیست و باید آن را خریداری کنید تا از امکانات ویژه‌ ای که دارد بهترین بهره را ببرید.

5- Slerpee ابزار گوگل برای سئو

Slerpee ابزار گوگل برای سئو
Slerpee ابزار گوگل برای سئو

با به‌ کارگیری این سایت نتایج خوبی را درسایت خود  مشاهده کنید خواهید کرد. این ابزار شکل نمایش دادن سایت شما را در گوگل کنترل می‌کند که این موضوع بسیار مهم است زیرا کنترل کردن نحوه‌ی نمایش سایت در گوگل باعث بالا رفتن کلیک خوردن سایت می‌شود و میزان بازدهی سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

6- ابزار سئو Link Miner

ابزار سئو Link Miner
ابزار سئو Link Miner

لینک مینر یک نوع اکستنشن است که بر روی مرورگر گوگل قابل‌نصب است. این ابزار گوگل برای سئو کمک می‌کند لینک‌های ضعیف و شکسته شده را بیابید و از لینک‌های هر صحفه یک خروجی خوب دریافت کنید و با اطلاعاتی که از این خروجی به دست آوردید آن را تجزیه‌وتحلیل کنید.

7- ابزار سئو Beam Us Up

ابزار سئو Beam Us Up
ابزار سئو Beam Us Up

با رصد و تحلیل خطاها و اشتباهات در تولید محتوای شما، این ابزار می‌تواند مانع از تولید کردن محتوای تکراری شود. Beam Us Up به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مدت کوتاهی سایت خود را بهبود بخشید و سطح خود را ارتقا دهید.

8- Google PageSpeed Insights یک ابزار مفید برای سئو

Google PageSpeed Insights یک ابزار مفید برای سئو
Google PageSpeed Insights یک ابزار مفید برای سئو

در روزهایی که سئو تازه شروع به کارکرده بود به‌نوعی خود گوگل نیز به‌ سرعت بروز شدن سایت‌ ها توجهی نمی‌کرد. اما در عصر فنّاوری همه‌ چیز متفاوت است، زیرا گوگل بیان کرده است سرعت‌ بالا آمدن و بروز شدن سایت یکی از عوامل بهبود رتبه‌ بندی برای بازدید بیشتر به شمار می‌آید.

با این ابزار شما می‌توانید سرعت بارگذاری صفحات وب دسکتاب و موبایل را کنترل و بررسی کنید. این ابزار بر اساس شاخص‌ های ثابت و مشخص، کارایی وبسایت شمارا می‌ سنجد. تا با بهبود عملکرد سایت خود، شاخص فعالیت شما رشد بکند و ارتقا یابد.

9- Seo Site Chekup

Seo Site Chekup
Seo Site Chekup

تصور کنید سایت خود را طراحی کرده‌اید و بر اساس قواعد استاندارد سئو سایت خود را کنترل کرده‌اید اما مشکلی وجود دارد و آن این است که مورد توجه گوگل قرار ندارید شما باید بتوانید مشکل سایت را بیابید و عیب و ایراد ها را یا داشت کنید اما برای این کار نیاز به ابزاری کمکی دارید، Seo Site Chekup قابلیت بررسی مشکلات سئو، آنالیز کردن رقبا در  سایت ‌ها مشابه شما و توانایی ایجاد گزارش‌ دادن به سئو را دارد و درروند بهبود و افزایش بازدهی سایت، به شما کمک خواهد کرد.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه کدُسئو اولین نفر مطالب رو یاد میگیری